Desi atunci cand am inceput sa lucrez ca wedding planner credeam cu tarie si naivitate (recunosc) in acelasi timp ca toata lumea stie si intelege ce e un wedding planner, si ca orice tanar cuplu va fi mai mult decat incantat sa isi organizeze nunta cu un wedding planner, treptat, am revenit cu picioarele pe pamant.
Dupa experiente precum ”Ok, si daca tu nu iei comision peste ce imi dau furnizorii si imi recomanzi furnizorii de la care sa iau serviciile, tu ce faci?” sau ”Nu avem nevoie de sfaturi”, am inteles ca poate nu toata lumea stie ce e un wedding planner, ca poate apeleaza la el doar pentru ca a auzit ca e ceva ce se poarta ”la nuntile din America” si va da bine in fata prietenilor. In astfel de situatii, colaborarea nu va fi avantajoasa nici de partea tanarului cuplu si nici de cea a wedding planner-ului.
Si pentru a reveni la intrebarea din titlu, raspunsul este sigur NU. Nu ai nevoie sa iti organizezi nunta cu un wedding planner daca nu stii care e rolul lui si l-ai contracta doar pentru ca da bine. Daca nu poti accepta recomandarile si sfaturile lui pentru ca tu stii cel mai bine ce sa faci (si nu e nimic in neregula cu acest lucru), atunci, de ce sa il mai platesti pe el?
Daca, insa, vrei sa ai pe cineva care sa iti fie alaturi in orice moment, din clipa in care stabilesti data si pana a doua zi dupa ce se termina evenimentul, atunci cand probezi rochia sau cand comanzi marturiile, cand alegi decoratiunile, sa iti dea sfaturi pertinente, sa vina cu idei creative, sa iti recomande furnizori si servicii de incredere, atunci, DA, iti poti organiza nunta cu un wedding planner.
Nu contesta nimeni ca ceea ce face un wedding planner nu ai putea face si tu. Doar ca in loc sa cauti 10 fotografi, sa te intalnesti cu 10 designeri florali sau alte zeci de furnizori care iti propun decoratiuni si sa nu stii ce sa alegi pentru ca nu ii cunosti pe toti, nu stii care dintre acestia iti poate oferi serviciile potrivite pentru ceea ce ai nevoie, ai putea salva un timp considerabil colaborand cu un wedding planner.
Ce face mai concret un wedding planner?
- propune idei pentru a contura o tematica pentru eveniment, daca asta iti doresti. Desigur, conceptul il agreati impreuna;
- cauta furnizori, resurse (de la locatie pana la invitatii), le analizeaza si iti recomanda ce este mai potrivit pentru tine si evenimentul tau;
- te ajuta sa te incadrezi in bugetul de care dispui si iti comunica care sunt preturile realiste in domeniu;
- intermediaza intre tine si furnizori, negociaza cu acestia (unde este cazul) bugetul sau conditii contractuale;
- iti planifica toate actiunile in timp, pentru a sti in permanenta unde te afli si ce mai e de facut;
- si cel mai important, in ziua nuntii va fi acolo sa se asigure ca totul se intampla dupa cum a fost planificat, fara ca tu sa iti faci griji in aceasta privinta.
Daca ai decis sa colaborezi cu un wedding planner tot ce trebuie sa faci este sa incerci sa comunici cat mai deschis cu acesta si ai incredere in ceea ce face. Comunicarea e importanta pentru ca altfel nu ar putea sa te cunoasca, nu ar putea sti ce iti doresti si ce ti s-ar potrivit. Wedding planner-ul, in mod normal este o persoana analitica, strategica si creativa, dar nu este magician sa ghiceasca ce iti doresti si cine esti, mai ales la prima intalnire.
In al doilea rand, increderea este importanta pentru ca daca vei incerca sa detii controlul absolut si vei verifica de 10 ori ce wedding planner-ul ti-a spus sau recomandat, ajungem din nou in punctul din care am pornit, unde spuneam ca in acest caz mai bine iti organizezi singur evenimentul.
Ce preturi practica un wedding planner?
Situatia difera de la caz la caz, de la persoana la persoana, de la o agentie la alta. Poti la fel de bine sa contractezi un wedding planner independent sau o agentie care ofera si astfel de servicii. In general, tarifele s-ar aplica astfel:
- un comision de regula intre 5-10% din bugetul alocat evenimentului;
- tarif pe ora sau programare;
- o taxa fixa;
Fiecare alege metoda care o considera mai potrivita pentru el. Eu am ales metoda in care practic fie o taxa fixa daca bugetul este foarte variabil, fie un comision intre 5-10 % din buget, depinzand de complexitatea evenimentului, buget etc.
Nu exista taxe suplimentare, nici comisioane adaugate peste preturile primite de la furnizori. Nu spun ca cei care adauga un comision gresesc, ca e bine sau rau, ci doar ca nu este modul in care eu am ales sa lucrez.
Daca mai aveti indoieli in privinta a ceea ce un wedding planner poate face, dati un semn. Sunt aici sa va raspund la orice nelamurire 🙂
Foto: www.wnv.com.vn
Hey,
Esti din Bucuresti? Ma gandesc sa fac nunta in 2017 si m-ar interesa sa apelez la un wedding planner. As dori o adresa de mail pt ca am cateva intrebari.
Multumesc.
Buna,
Da,din Bucuresti, dar localitatea nu este o problema. Organizam si in alte orase daca va doriti. Ti-am trimis de pe adresa raluca@blacktie-events.ro un e-mail cu informatii despre cum lucram. Sper ca a ajuns la tine.
Buna seara, ma intereseaza si pe mine un wedding planner.Imi puteti trimite va rog mai multe detalii,noi suntem din Baia Mare
Buna!
Am transmis un mesaj pe e-mailul comunicat: candina.andra@gmail.com
Buna,
M-ar interesa si pe mine mai multe detalii.
Multumesc.
Buna, Elena!
Ti-am raspuns pe e-mail.
Zi frumoasa!
Roxana
As fi interesat sa stiu mai multe pt o nunta in Octombrie 2018